Cosmetica lijkt misschien bij uitstek een product dat je voornamelijk in het echt koopt. In de winkel kan je even proberen hoe de kleur van een lipstick of oogschaduw bij je staat en meteen aanvoelen of het lekker smeert. Online gaat dat wat minder makkelijk en daardoor heeft digitalisering tot nu toe relatief weinig invloed op cosmetica gehad. Beautymerken konden zichzelf wel beter in de kijker spelen, maar de cosmetica zelf bleef daar altijd nog bij achter. In dit artikel zullen we je vertellen hoe digitalisering juist wel kan helpen om cosmetica te promoten.

Digitalisering is belangrijk in veel verschillende sectoren

Mee gaan met de digitalisatie kan ervoor zorgen dat een branche een hele nieuwe impuls krijgt. Een goed voorbeeld daarvan is de gokindustrie. De aanbieder Unibet begon ooit in 1997 met het aanbieden van sportweddenschappen, waar spelers via de telefoon hun weddenschappen konden plaatsen. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot een groot online platform en sinds kort hebben zij hun diensten uitgebreid met het Unibet online casino.

Het is heel gemakkelijk om hiermee de vergelijking met de beautyindustrie te trekken. De meeste grote cosmeticabedrijven zijn ook begonnen met deur tot deur verkoop of met een systeem waarbij bestellingen telefonisch konden worden geplaatst. Het is dus logisch als zij ook de digitalisering gebruiken om hun bereik te vergroten.

Augmented reality

Douglas is als een van de eerste beautybedrijven begonnen met augmented reality. In hun flagshipstore in Düsseldorf staat een spiegel waarmee consumenten allerlei soorten make-up kunnen proberen, zonder dat ze daarbij een echt product nodig hebben. Zo kan iedereen heel gemakkelijk bepalen of een bepaald product wel of niet bij ze past. Als aanvulling hierop heeft Douglas deze techniek ook toegevoegd aan hun app. Hiermee kunnen consumenten thuis ook heel gemakkelijk verschillende soorten make-up proberen.

Het argument dat online bestellen geen zin heeft omdat je als consument de producten niet kunt proberen, valt hierdoor weg. De consument heeft alleen een smartphone met een camera nodig om deze functie te kunnen gebruiken. Vanuit de app kunnen consumenten de make-up meteen bestellen.

Digitale huidanalyse

Voor het kopen van cosmetica is het natuurlijk ook erg belangrijk dat je een product koopt dat bij je huid past. Anders loop je het risico dat je huid te droog of juist te vettig wordt. Digitalisering heeft ervoor gezorgd dat het nu mogelijk is om via de telefoon te bepalen wat voor huidtype iemand heeft. Op deze manier kunnen ook huidverzorgingsproducten heel gemakkelijk verkocht worden.

Het enige wat de consument hoeft te doen is via de app een foto van de huid maken en vervolgens wordt er automatisch uitgezocht welke producten passend zijn. Daarbij kunnen consumenten in de app ook aangeven welke andere factoren er van toepassing zijn. Of ze bijvoorbeeld slecht slapen of meer stress ervaren. Deze ervaring is hetzelfde, en in sommige gevallen zelfs beter, als in de winkel.

Digitalisering kan dus op verschillende manieren helpen om cosmetica meer te promoten. Nieuwe technieken zorgen ervoor dat consumenten net zo goed geholpen kunnen worden als in de winkel, terwijl ze de tijd en moeite van een bezoek kunnen besparen. Experts verwachten dat dit in de toekomst alleen maar verder zal uitbreiden.